Založ si blog

Sankcie ako hrozba za hriechy iných

Priznávam sa celkom dobrovoľne, to sa vo mne ozvala urazená dušička vodiča osobného motorového vodiča, lebo nič sa nedá robiť, zodpovední si zasa raz hoja svoje rany na náš úkor, či priamo účet, alebo ak to chcete celkom presne, tak za priestupky a chyby iných. Všetko odštartovala tragédia na D1, v piatok minulý týždeň, keď sa autobus so študentmi prevrátil do poľa a táto havária vzala život štyrom mladým ľuďom, mnohým spôsobila zranenia a v kontexte s pokračovaním víkendových havárií na cestách, keď prišlo o život ďalších 10 účastníkov cestnej premávky, prišlo aj rozhodnutie policajného prezidenta Tibora Gašpara  – pristupujeme k mimoriadnym opatreniam!

Tá tlačovka bola pripravená podľa presného scenára, o havárii autobusu sa hovorilo výhradne racionálne, povedal by som už výhradne štatisticky, aby vyniklo všetko reálne, ale ten najzodpovednejší policajný veliteľ sa zahral na nekompromisnú persónu. Lakonicky oznámil, čo všetko sa podriadi novým kontrolným opatreniam a okrem pokutovania priestupkov vodičov zdokumentovaných kamerami, zavedú nové pravidlá aj v priamom kontakte s chybami vodičov na cestách! Ak hádate, že sa polícia rozhodla zvýšiť sadzby pokút, v svojej podstate aj tak prísnych a „mastných“, uhádli ste, Tibor Gašpar to označil ako zvýšenie represie a podľa toho, ako sa tváril,  to bude voľačo celkom radikálne!

Nešťastie iných je teda spúšťačom represií, policajti sa celkom jednoznačne rozhodli – vlastne tak ako takmer vždy, ukázať prstom na vodičov a urobiť ich za všetko zodpovedných. Začnem priamo u toho nešťastníka, čo šoféroval ten autobus s gymnazistami a ich profesorkami po diaľnici D1 a už tesne pred cieľovou stanicou, z doteraz nezistených príčin spôsobil haváriu – vraj zlyhal ľudský faktor, to je v tejto chvíli istota! Už sa vie, že nebol pod vplyvom alkoholu a ani iných návykových látok, že dodržal všetky predpisy o rýchlosti a povinných prestávkach v jazde, že bol doteraz vždy iba dokonalým profesionálom a tá zlá chvíľka vraj bola zrejme spôsobená vplyvom cukrovky na jeho organizmus, či klasicky, zadriemaním spôsobeným únavou a jednotvárnosťou práce, ale verte mi, to je iba časť pravdy, ba možno tá menej závažná!!! Ten nešťastník, už v preddôchodkovom veku 57 rokov je zrejme manžel, možno otec a celkom iste syn, s mnohými povinnosťami v svojom živote a celkom iste aj cieľmi a nešťastie, ktoré podľa policajtov a zrejme aj vyšetrovateľov havárie spôsobil, mu pripíšu ako jednoznačnému vinníkovi!

Verte mi, súcitím s pozostalými obetí, žalostím nad stratou ľudských životov, ale nič sa nedá robiť, moja empatia k tomuto nešťastníkovi je takmer v rovnakej podobe – je mi ho ľúto a trápi ma jeho osud,  lebo nič sa nedá robiť, jeho život sa už nikdy nevráti k voľačomu celkom normálnemu! Je nešťastným, navždy poznačeným, celkom iste bude potrestaným a jeho psychika mu radosť a uspokojenie z dobre vykonanej práce už takmer s istotou nikdy neposkytne.

Ale spravodlivosť ma núti, povedať voľačo aj na jeho obranu, lebo vinníkov je celkom iste viac! Prax prevádzky diaľkových a zájazdových autobusov musí rešpektovať zákon o povinnosti pasažierov byť počas jazdy pripútanými, ale všeobecná skúsenosť potvrdzuje, že sa nedodržiava! Aj v tomto modernom autobuse boli sedadlá ochrannými pásmi vybavené, som si istý, že vodič v tom svojom naučenom rituáli pred každou cestou svojich pasažierov na to upozorňoval a tak akosi naviac tam boli aj dve profesorky ako dozor a hoci som to nekvalifikoval ako dozor pedagogický, pevne verím, že ani oni si svoje povinnosti nezanedbali! Ale vyšetrovanie ukázalo, že väčšina pasažierov pripútaná nebola a tak sa kusisko viny nešťastného vodiča pri vyšetrovaní aspoň na Božom súde vymaže!

A nielen to, taká cesta špecifického významu a zatriedenia, ako je D1 a ešte k tomu na takom exponovanom úseku, ako je smer Bratislava nemá zvodidlá a hoci je takéto zanedbanie ochrany a bezpečnosti prevádzky svojim spôsobom vylúčené a pochybujem, že voľakto zodpovedný by výčitky v tomto ohľade spochybňoval, opak je pravdou! Poslanec Ondrej Matej dva dni po nešťastí vyzval ministra dopravy SR Jána Počiatka, aby sa konečne všetky úseky diaľnic doplnili o zvodidlá, ale odpoveď prišla v podobe urazenej dušičky! Je to vytĺkanie politického kapitálu, lebo my na zvyšovaní bezpečnosti diaľnic tvrdo pracujeme – predovšetkým dlhodobo, žiada sa mi pripomenúť a už máme pripravený plán na najbližšie tri roky, čo už nepotrebuje vôbec žiadny komentár!

Viete, experti už nešťastnú jazdu a jej tragické následky vyhodnotili vlastne definitívne, podľa amatérskeho záznamu bolo presne vypočítané, že uhol, pod ktorým autobus diaľnicu opustil bol naozaj taký, že by ho zvodidlá na ceste bezpečne udržali a naozaj by sa nič nestalo a ak si k tomu pripočítam ešte aj ten predpoklad dodržania povinností pasažierov byť pripútaní, nešťastný vodič, by presne v tejto chvíli síce patril medzi poškodených občanov, lebo škoda vlastnou vinou sa zosobňuje vari aj mimo zákonitej poistky, ale uznajte, čo už je to za hrôza v porovnaní s tým, že máte na svedomí ľudské životy!!?

A práve tam sa začínajú moje pochybnosti o správnosti rozhodovania generála polície Gašpara, že rozkaz zvýšiť počet hliadok na cestách a ich rozmiestnenie zaviesť aj tam, kde doteraz nikdy v službe neboli – čo má byť zrejme motív prekvapenia a tak zdokonaliť a znásobiť kontrolnú činnosť už má iba jeden jediný cieľ – každý zistený priestupok bude trestaný oveľa vyššou pokutou! Viete, z toho vyplýva vlastne iba to, že zvýšené sankcie sa predpíšu iba vodičom, hoci ako z toho inkriminovaného nešťastia vyplýva, vinníkov bolo naozaj viac!!!

Pre policajtov je to akurát takto jednoduché, žiaden vodič, ak sa náhodou nejedná o voľakoho z tých „rovnoprávnejších“, ako bol čo ja viem Ján Slota, sa s nimi sporiť vôbec nebude, iba zaplatí a basta, ale minister dopravy, to už je iná káva, tá by mohla aspoň popáliť jazyk, či dokonca obliať dres, teda v tomto prípade uniformu a uznajte, načo by to bolo dobré??!

Most čo nemá žiaden význam, viedol rovno do ničoty. . .

25.05.2017

Je to svojim spôsobom naozaj pesimistické oznámenie, ale s ohľadom na realitu spojenú s tým objektom, čo mám adresne určený ako obsah dnešnej úvahy, teda Most – Híd, politickú stranu stvorenú viac »

Prezident Kiska má môj obdiv a úctu

24.05.2017

Cestičky, ktoré ma v priebehu jeho kariéry na poste prvého občana Slovenska viedli k posudzovaniu jeho práce pre národ boli viacmenej kľukaté, ako sa hovorí vývoju, keď neboli diretisimou od viac »

Takže iba prejav posadnutosti, pokoj, pokoj, nič viac. . .

23.05.2017

V priebehu mesiaca mája som oslavoval svoje tretie výročie prítomnosti na tomto úctyhodnom portáli, čo svojimi službami v naozaj dokonalej réžii ponúka občanovi možnosť podieľať sa na opise viac »

bratislava, cyklista, premávka, doprava

Vyhradené pruhy budú využívať aj cyklisti

25.05.2017 14:00

Do práce na dvoch kolesách rýchlejšie a bezpečnejšie. Už od leta by v hlavnom meste mohli cyklisti jazdiť aj v pruhoch určených pre MHD.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Slováci majú v bankách uložených 31 miliárd eur, požičaných 29 miliárd

25.05.2017 13:16

Ku koncu marca pripadalo na každých desať eur uložených v banke vyše deväť eur požičaných.

manchester

Manchester United - Zjednotený Manchester

25.05.2017 13:00

Keď som do Manchestru prišla pred dvomi rokmi, jedno z prvých miest, ktoré mi moji priatelia ukazovali, bolo obchodné centrum Arndale.

vysávače, predajňa

Do obchodov pôjdu už len moderné vysávače

25.05.2017 13:00

Ekonomickejšie, ekologickejšie aj účinnejšie. Od jesene sa opäť sprísnia podmienky pre výrobcov vysávačov pre domácnosť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,114
Celková čítanosť: 1792167x
Priemerná čítanosť článkov: 1609x

Autor blogu

Kategórie