Založ si blog

Problematika slovenského školstva in natura

Prisahám, skôr než som sa odhodlal napísať tento blog, ako naozaj verejnú produkciu svojich názorov na súčasné slovenské školstvo, prežil som chvíľky jednoducho viac ako špecifické, lebo čo sa dá robiť, mám to predovšetkým z pohľadu posudzovania svojej postačujúcej profesionality viac ako problematické. Veď uznajte, ako absolvent vysokej školy s pedagogickou profesiou som kantorskú kariéru odštartoval naozaj k vlastnej spokojnosti, pokojne poviem, že profesionálne zodpovedne, predovšetkým v sfére telesnej výchovy a než som sa dostal na listinu nepriateľov socializmu, čo bol jej definitívny koniec po roku 1968, už dávno som prekročil „okresný rozmer pôsobenia“ a oblasť športových hier mi zaručovala uznanie a odborný priestor na pôsobenie v celej vtedajšej ČSSR.

O viac ako dvadsať rokov neskôr, po novembri 1989 som sa do profesie vrátil, s celkom úspešnou kariérou valcéra farebných kovov, s najvyššou možnou dosiahnuteľnou odbornosťou v profesii a verte mi, prednostne výberovo – žiadne iné, čo ako „úžasné náhrady za prežité utrpenie“ som odmietal a tak som sa namiesto kooptovaného poslanca FZ či SNR – čo je viac ako samozrejme politický post, stal v pléne ONV zvoleným  šéfom Odboru školstva. S jediným hlasom proti – dostal som ho od riaditeľa jednej vidieckej ZŠ, samozrejme komunistu a ak mám k tejto udalosti povedať aspoň slovo tak teda vedzte, že hoci bol vekom mladší, bol aj kreatívnejší a prisahám, rýchlo sa v odbore preškolil – z ideológa sa stal pragmatik, ekonóm, spravodlivý správca komplexnej výchovy a vzdelávania v základnom školstve a pokojne priznávam, stal sa pre mňa dôkazom „pozitívnej nákazy“ nového smerovania v rezorte.

Ak si myslíte, že to bolo jednoduché či samozrejmé ste na omyle! Neviem, či vám dnes voľačo hovorí meno Kováč, ale prezradím, že to bol prvý porevolučný minister rezortu a neuhádnete, na čom, alebo ako sa rozhodol budovať svoju kariéru!? Vraj to všetko zlé, čo v školstve funguje je osobnosť učiteľa, tej handričky bez úcty samého k sebe, bez chrbtovej kosti a hoci som svoje stanovisko odmietania prežíval naozaj ináč, ako muž v profesii, predstavte si, Slovensko ma pochopilo a skončil!

Doznávam, že v priebehu správy okresného školstva, to viete, bez zákonných zmien, to bola všednosť až do tej chvíle, kým sa ministrom nestal Ján Pišút, pre mňa osobnosť celkom neznáma, veď bol veličinou vo vede s menom fyzika, ale Prozreteľnosť zariadila, že naše prvé stretnutie zvolal do Bratislavy presne v dobe, keď sa riešil rozpočet rezortu ! Kto nevie, tak veru aj dnes  je to sféra s obsahom „malé a veľké školstvo“ a presne to mi ako hotovú vec oznámil hneď ráno, keď som prišiel za ním do budovy ÚV KSS, kde vtedy bolo školstvo doma! Dámy na sekretariáte ma poznali, dostal som protekciu a tak ma prijal, no v tej chvíli, keď som sa dozvedel, že rozpočet má už presnú podobu  a je žiaľ, presne taký, ako sme si v malom školstve nechceli ani len predstavovať, celkom iste svoju veľkorysosť aj banoval!

Dozvedel sa, že s tým celkom iste nesúhlasíme, je to týmto mojim oznamom oficiálny nesúhlas všetkých odborov školstva a ten „štabarc“ čo Slovensko zažije si nevie ani len predstaviť a teraz si predstavte, že výhovorka možného rokovania zodpovedných kvestorov z mimobratislavských  VŠ dostala z mojej strany podmienku! Pán minister, neodídem odtiaľto dovtedy, kým tu tí páni nebudú osobne a kým nesplníme spravodlivú požiadavku malého školstva v zásadnej podobe množstva výkonov a potrieb!

Stal sa však zázrak, ten človek bol spravodlivý aj voči sebe, svoju zodpovednosť a neznalosť akceptoval, zburcoval koho bolo treba, urobil možné aj nemožné a prisahám, pred sedemnástou hodinou už bola na papieri celkom iná štúdia o školskom rozpočte! Presne taká, ako sme o tom v základných a stredných školách snívali, iba tak akosi v predstihu som Pišúta oboznámil aj o projekte školských správ s nezávislým financovaním od samospráv a verte neverte – do týždňa som sa stal jeho spolupracovníkom a naše pravidelné spoločné raňajky raz v týždni sú mi dodnes tou najkrajšou spomienkou na tie najsvetlejšie časy rezortu!

Jasné, nič netrvá večne, v politike predovšetkým a ešte než som odišiel do dôchodku už to veru vôbec nebolo ono! Ján Pišút bol druhým školským šéfom v porevolučnej histórii Slovenska a ten dnešný, Juraj Draxler už sedemnástym a svoj úrad zastáva od jesene 2014, ale s odpustením, moja vekom spôsobená neprítomnosť zodpovednej persóny v rezorte je nič v porovnaní s tým, ako rozdielne svoje povinnosti plnili akurát títo páni!  Profesor Pišút jednoducho, zodpovedne, profesionálne, s ohľadom na potreby rezortu vzdelávania občanov,  bez pretvárky a výhradne s cieľom byť spravodlivým v krytí potrieb všetkých zložiek rezortu a predovšetkým tak, aby sa celý systém stal prostredím so základnou povinnosťou voči štátu – zabezpečiť vzdelanie a výchovu presne tak, aby sa upokojovali všetky potreby spoločnosti v celkom kontinuálnej podobe. Alebo ak chcete, tak odborne – podľa požiadaviek a potrieb trhu a to predovšetkým v systéme vysokých škôl! To sa im nedarilo, žiaden z nich už tak nevládal a veciam nerozumel a všetko ako keby sa posúvalo od desiatich k piatim!

Pochopte, dnes už páni ministri školstva vari ani nevedia, že nezávislosť financovania všetkých zložiek rezortu je základom jeho funkčnosti, ináč je všetko na iných špecifikáciách závislé a všetko limitujúce, register vysokoškolskej ponuky nie je kreatívna súťaž voľajakých imaginárnych profesií, je to strohá realita potrieb celej krajiny a prisahám, skutočnosť, že akurát takáto povinnosť ako keby v okolí ministra absentovala je dobre viditeľná! Uznajte, namiesto zásadných zmien je v ponuke smiešnosť náhradných riešení, čo ja viem, zmeny úradníckych výkonov v dennom riadení školy a takýto dirigizmus sa hrá na voľačo celkom zásadné a dôležité. A pritom všetci vieme, že špecifikácia vzdelávania musí byť daná jeho cieľom, v kontexte s remeselnou zručnosťou, odbornosťou, kreatívnosťou a extra špecalizáciou predovšetkým na stredných a až exkluzívne na vysokej škole a prisahám, presne tých, čo dnes volajú po voľajakej unifikácii pri vzdelávaní by som robil za všetko teraz v rezorte zlé  zodpovednými!

Veď pochopte, profesionál, odborník, špecialista, individualita hodná obdivu – to je sen každej vysokej školy, to má byť produkt jej ponuky na trhu práce a prisahám, že presne toto je pravda a vôbec nie táraniny ministerstva o „plánovitosti“ umiestňovania absolventov vysokých škôl. Skúste aj ináč, porovnávajte, čo ktorá VŠ z „našej ponuky“ ponúka ako výsledný produkt tak naozaj, s akým úspechom a s akým uznaním a pre istotu, skúste aj hádať prečo je to tak!!?  Našepkám, možno práve preto, že rakúsky prezident  Fischer sa nám pri svojej oficiálnej návšteve poďakoval za veľkorysosť empatie v kontexte s našim prístupom k migrantom a sľúbil – to prisahám na svoju česť, pomôcť nám v duálnom vzdelávaní! Máte vôbec predstavu, čo za pohanu je takáto „reč“ pre odborníka, profesionála v rezorte, čo má školstvo a jeho problematiku v popise práce??! To je možno naozaj „nádej pre experta sediaceho pri Draxlerovi“, lebo prisahám, to je ešte potupnejšie očakávanie, ako keby voľakto piatačikovi sľuboval, že mu vysvetlí všetko o vybraných slovách, lebo … No jednoducho hrôza, uznajte!  Školstvo vari naozaj riadia odborníci na „teplý luft“, ináč si akurát takéto veci nedokážem vysvetliť! Už aby bol toho koniec!

Osobnosti v našich dejinách sú pre nás povinná realita

23.04.2017

Dobrovoľne sa priznávam, že dumať o osudoch tých, čo svoju prítomnosť v plynutí času našou históriou prezentujú celkom spoľahlivo dôkazmi, na všetky povolené spôsoby spoločenských štatistík, viac »

Jeden nedaj sa, druhý neboj sa, hrdinovia to však naozaj nie sú

22.04.2017

Nech je takéto tvrdenie čo aké nepresvedčivé, ak vám prezradím, o ktorých osobnostiach nášho verejného života sa tu bude meditovať pochopíte, že v ničom nepreháňam, skôr naopak, krotím viac »

Pomaly sa tešte, ak ste šťastní, tak sa dočkáte

21.04.2017

Patrím medzi tých dôchodcov, čo sú už v tejto kategórii občanov spoľahlivo doma, ovládajú svoju minulosť, teda krajšie, históriu, ba aj k tým, čo boli informovaní, že v dôsledku zmien viac »

Ekonomická univerzita, vysoká škola,

Rektori sa zhodujú, že navrhované zákony nezvýšia kvalitu vysokých škôl

25.04.2017 16:08

Ministerstvo školstva sa v návrhoch k vysokým školám sústredilo len na niekoľko z nich, aj to bez väzby na zvyšné, ktoré oslabia možný pozitívny efekt navrhovaných úprav.

Peter Kažimír

Dlhová brzda sa možno nezmení, podľa Kažimíra sa minuli rozumní opozičníci

25.04.2017 15:56

Plány vlády o zmene dlhovej brzdy sa napokon zrealizovať vôbec nemusia. Naznačil to minister financií Peter Kažimír.

Wikipedia, Wikipédia, encyklopédia, Wikimedia Foundation

Zakladateľ Wikipédie spúšťa novú platformu na boj s falošnými správami

25.04.2017 15:38

Zakladateľ online encyklopédie Wikipédia spustil skúšobnú prevádzku spravodajskej webovej stránky, ktorá má za cieľ boj proti rozširovaniu falošných správ.

le pen

Le Penová víta Hollandeovu podporu Macrona

25.04.2017 15:06

Francúzska politička Marine Le Penová si myslí, že verejná podpora súčasného prezidenta Francoisa Hollandea pre Emmanuela Macrona je v jej prospech.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,085
Celková čítanosť: 1744378x
Priemerná čítanosť článkov: 1608x

Autor blogu

Kategórie