Založ si blog

Minister Plavčan je srandista – teda pri vzdelávaní národa presvedčivo

Nechcem vo vás vzbudiť dojem, alebo vari až presvedčenie, že chuť premýšľať o takýchto špecifických problémoch ma pochytila náhodou, ked´ som voľakde v televízii videl a počul súčasného ministra školstva Petra Plavčana meditovať napríklad nad učiteľskými mzdami, ktoré sú jeho nočnou morou, lebo verejnosti sú známe jeho sľuby, že takto by to malo byť naozaj správne, ba koketovanie s jednotným postupom so školskými odborármi už má aj spoločné záväzky, kdeže, ved´ presne viem, vlastne od jeho prvých chvíľ vo funkcii šéfa rezortu, aké sú jeho morálne zásady práce v zodpovednej funkcii. Aby bolo jasné, vzdelanie pre výkon riadiacej funkcie v rezorte má predpísané, dĺžka praxe je OK rovnako tak, ale napriek tomu patrím k tým, čo s jeho nomináciou od samého začiatku jeho menovania do funkcie nesúhlasia, lebo nič sa nedá robiť, bol v sfére ministerstva školstva úradníkom, nič viac a som si istý, že takáto špecifikácia vykonávania povinností ho vlastne degradovala.
Až celkom radikálne, lebo napriek zdaniu, že problémom rezortu rozumie, jeho potreby akceptuje a vytvára až falošné predstavy, že ich bude podporovať, ale realita sa do života presadila v podobe, ako ju spoločnosti nadiktoval minister financií vlády SR Peter Kažimír a ilúzie pokroku zmizli ako sneh spred roka.
Verte mi však, že takto bojazlivo reaguje iba v kontexte s vyššou mocou, svoje osobné záujmy si vie obhajovať viac ako presvedčivo a ked´ sa vlastne hned´ po jeho nástupe do úradu prevalila kauza o zlej správe Śtudentského pôžičkového fondu, za čo ho urobil osobne zodpovedným poslanec Beblavý, ako keby sa ani nič nestalo a to aj napriek preukázaným faktom, že kapitál fondov pre študentov využívala spoločnosť kde bola doma jeho maželka a keby len to, mal veru aj odvahu za vraj dobrú správu fondov rozdeľovať odmeny a samozrejme, naozaj aj sám sebe. Všetko bez výčitiek svedomia a aj ked´ tú svoju predsa len vrátil, jeho bezúhonnosť mi je na smiech a vôbec nie k obdivu.
Na druhej strane je však predsa len vynaliezavý, potreba dať napríklad zabudnúť na svoje zlyhanie dohodnúť sa učiteľmi na zvýšení ich miezd, už aj s účasťou odborov a iných organizácií vyriešil až šalamúnsky, z ničoho nič verejnosti predstavil svoju ideu rozvoja školstva na najbližších 10 – 12 rokov a dal tomu charakter domácej úlohy s termínom plnenie už aj a až hotový projekt predložiť čo najskôr vláde na schválenie. Spoľahnite sa, zvedavosť mi nedovolila voľačo také, ako nádej na pokrok pri vzdelávaní nových generácií nášho obyvateľstva banalizovať, či dokonca odmietať, ale čo ako som sa usiloval tie Plavčanove návrhy vnímať ako voľačo racionálne, neuspel som. Ako sa hovorí, bolo toho jednoducho naozaj priveľa a tak som sa rozhodol svoje pochybnosti ponúknuť všetkým, čo budú chcieť vedieť, lebo nič sa nedá robiť, ked´ si prečítate, čo všetko do jedného balíka reforiem Plavčan pozhŕňal pochopíte, že je to voľačo naozaj nezvládnuteľné, život tejto spoločnosti to fiktívne mení naozaj všestranne, predovšetkým v hierarchii platných zákonov, zvykov, pravidiel spoločnosti a veru aj financovania celej krajiny a je mi jasné, že ak by sme sa do toho pustili akurát tak, ako to Plavčan navrhuje a veru aj očakáva, dekáda rokov by sa stala minimom povinností pre všetkých v tomto národe, čo je samozrejme voľačo celkom vylúčené.
Jeho predstava navrhovaných zmien slovenského systému vzdelávania v prvom rade predpisuje o dva roky dlhšiu povinnú školskú dochádzku pre všetky deti v spoločenskom systéme a aby to bolo celkom právne dôsledné, už by to malo meno povinné vzdelávanie, so začiatkom po dovŕšení 5 roku života jedinca a skončením po dovŕšení 17 roku a to v mnohom viac ako špecificky, ved´ naozaj pozorne sledujte, koľko je v tom originality.
Všetko nové v systéme začína už predškolským vzdelávaním detí od veku od 3 rokov v materských škôlkach, v takýchto zariadeniach firiem, alebo aj na tomto základe založených spoločenstvách občanov – to všetko v zákonom garantovanej podobe a presne od takejto špecifikácie mi bolo jasné, že minister Plavčan sa inšpiroval u južných susedov, kde presne táto metodika predškolskej výchovy slúži spoľahlivo a naozaj nie ako u nás, kde je pre nedostatok kapacít vylúčené takúto požiadavku splniť. V každom prípade je to však potreba nového povinného vzdelávania, lebo jeho začiatok sa bude realizovať na záver dochádzky do škôlky, alebo v prípravnom ročníku školy a realizácia tejto povinnosti bude na učiteľovi, alebo aj rodičovi a všetko dopĺňa výnimka, že prvý stupeň vzdelávania môže nahradiť aj domáce vzdelávanie a aj v tomto ohľade je jasné, že Plavčana inšpirovali zahraničné skúsenosti.
To ostatné v ponuke zmien je súhrn všetkého, o čom je v systéme vzdelávania reč, naozaj od výmyslu sveta a podľa špecializácie vzdelávacích inštitúcií či priamo stupňov škôl a len si predstavte, Plavčan už má predstavu, ako bude sprísňovať podmienky prijímania uchádzačov o štúdium na pedagogických fakultách, čím zvýši náročnosť ich vzdelávania, pedagóg už nebude nositeľom vedomostí deťom, ale ich sprievodcom pri vzdelávaní a na gymnáziách už bude celkom prirodzená špecializácia, aby sa uľahčilo štúdium na vysokej škole a až neuveriteľné návrhy predstavuje vzdelávanie na odborných školách – firemné a podnikové, či duálne, aj so skrátením dochádzky a iba na okraj, známkovanie výkonnosti a úspešnosti detí a študentov sa stratí v nenávratne a všetko vraj nahradí spravodlivejšie slovo.
A keby len to, fantázia sa Plavčanovi celkom odtrhla z reťaze, už presne stanovuje mzdy pedagogických aj nepedagogických zamestnancov a nedá mi nepoštípať jeho malichernosť a farizejstvo v reálnom živote, lebo čo už, spravodlivým mohol byť už teraz, to stačilo iba priznať si, že pravda má hlas všedného ľudu.
Takže teda tak, o jedného mudrlanta v rezorte školstva má jeho história viac, jeho predikát je v zaslúženej podobe srandistu, smieška a parodovania vážnosti a prihováram sa spravodlivému osudu, nech mu radšej spočíta hriechy za Śtudentský požičkový fond a z funkcie ministra ho odvolá za ne, než za túto odpísanú tvorivosť, bude to mať spoľahlivú podobu zaslúženej zodpovednosti.

Aj všedný život zaslúžilého seniora môže byť voľačo na mnoho spôsobov. . .

15.10.2018

Budem dôveryhodný, s ohľadom na vzťahy so svojim pokrvným potomstvom je môj život stále voľačím celkom plnohodnotným, dve dcéry už sú nielen perfektné maminy mojich štyroch vnúčat, ale viac »

Ako dobre, že vo vláde má SR aj akceptovaných diplomatov. . .

14.10.2018

Jasné, keď sa čitateľ tejto úvahy nad tým konštatovaním čo len máličko zneistí aj prekvapí a začne triediť a rátať, kto sú to a koľko ich teda máme rýchlo objaví, že klasika poučky viac »

Prezidentov krajín V4 sme mali u nás na školení. . .

13.10.2018

To viete, hovorí sa tomu klasika zveličovania, občas sa to píše aj v uvodzovkách, aby sa čitateľovi prezentovala povinnosť autora takéhoto textu predviesť mu celkom presvedčivo, že si naozaj viac »

Pavlo Klimkin

Klimkin naznačil pokrok v rokovaniach s Maďarskom o Zakarpatskej oblasti

15.10.2018 18:33

Maďari sa sťažujú na jazykovú a kultúrnu diskrimináciu zo strany ukrajinských úradov.

BRITAIN-EU/

Nikto nevie ako. Ale o brexite sa musí rozhodnúť

15.10.2018 18:25

Nikto nechce a nemôže cúvnuť. Bez veľkého kompromisu sa však rokovania o brexite blížia k nedohode.

parlament, danko,

Ťahanice o Dankovu rigoróznu prácu

15.10.2018 18:23

Na zverejnenie práce vyzval predsedu Národnej rady aj rektor banskobystrickej UMB.

hasič, požiar, les

Hasiči zasahujú pri požiari lesného porastu nad Hnúšťou

15.10.2018 18:07

Požiar je v ťažko prístupnom lesnom teréne. Na mieste zasahuje 15 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.