Založ si blog

Rokovať o rozvoji školstva je problém nás všetkých

Na margo takto špecifikovanej témy sa mi vôbec nehovorí jednoducho, bol to v mojom živote rezort v každom ohľade preferovaný, ale aj činnosťou vládnej moci za komunizmu z môjho bytia vylúčený a keď som sa po roku 1989 mohol do tej sféry života spoločnosti vrátiť, boli to s odpustením „vody kalné a búrlivé, s neuveriteľnou nezmieriteľnosťou politických názorov na celkom všetko, čo systém výchovy a vzdelávania nových generácií ovplyvňuje celkom zásadne“ a uverte mi, od základov, tak ako sme po tej revolúcii väčšinovo snívali, sa nám ho vybudovať vôbec nepodarilo. Ba spravodlivejšie, alebo radšej iba presnejšie a múdrejšie, sa tento proces nepodarilo logicky a pre potreby dorastajúcej generácie a v presnej špecifikácii aj pre potreby národného hospodárstva usporiadať vôbec a to, čoho sme svedkami akurát v týchto chvíľach, je voľačo viac ako len zvláštne. Vzdelávanie národa, od výchovy v predškolskom veku, cez stupne základnej školy a strednej úrovne vzdelávania, s preferenciou špecializácie v pracovnej odbornosti, ale aj s maturitou a prípravou na vysokoškolské štúdiá je až vzácne nejednotná a presne tak, ako aj inokedy, sa hľadá voľajaký ten „zázračný kameň mudrcov“ aj teraz, žiaľ, na absolútne zlej adrese!
Tá posledná prezentácia tejto iniciatívy bola celkom slávnostná, teda vizuálne v každom ohľade, minister školského rezortu Plavčan u prezidenta Kisku, s pozadím Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti vysokého školstva tomu mali byť vierohodnou kulisou, žiaľ, čo ako zodpovedne a v nádeji to jeho tvorcovia pripravovali, bol medzi nimi aj voľakedajší šéf rezortu Milan Ftáčnik, mne osobne známy školský profesionál, je to problematika viac ako neadresná! Pán prezident ju síce prirovnal k voľačomu dobrému, čo je ukryté v starodávnej almare a na čo sa nesmie zabudnúť, lenže s odpustením, veci v živote spoločenstva, umiestnené na „ jeho treťom a štvrtom poschodí“ sa nedočkajú žiadnych zázrakov, ak to, na čom majú, ba musia vyrásť nie sú to, s prepáčením za polopatické múdro, „pravé orechové“!
Dobrovoľne sa priznávam, že som to všetko, čo ten Národný program obsahoval a čoho sa aj iba okrajovo aspoň dotýkal, viac ako zodpovedne prešiel s potrebou spoznať jeho komplexný význam a celkom nechtiac sa mi to všetko ukladalo do podoby súčasnej praxe. Verte mi, je to až neuveriteľné, tie všetky „dobroty“ o možnostiach štúdia na vysokých školách u nás, ako sladké hrozienka, predovšetkým na vlastné náklady už vlastne všetky v priebehu času vyskúšali, ba vraj iba úspešne, ale kto by práve v tom hľadal príčiny neporozumenia politikov, neuhádol! Problémom jedných je celkom iná úroveň vzdelávania, ako pre iných, túžba mať čo najviac vysokoškolsky vzdelaných občanov je vysnívnanou métou voľajakých idealistov, kým tí, s odpustením racionalisti, s poznaním potrieb spoločnosti zabezpečiť každú potrebu, každého jedného občana, v každej chvíli jeho života sú aj v sfére nárokov na vzdelanie skromnejší a nič sa nedá robiť, pravda je v tomto prípade argumentom oboch takýchto „múdrych a zodpovedných“! Potreba mať v rezervoári národného spoločenstva dostatočný počet učiteľov, takých aj onakých, technikov od výmyslu sveta a fantázie v hlave až po šikovnosť rúk, lekárov, na liečenie toho aj onoho neduhu, ale aj kuchárov, krajčírov, zdravotných sestier, holičov, predavačiek, robotníkov a veru všetky potrebné profesie sveta, aby sa nám dalo svoj život pomenovať spokojným a šťastným, je absolútna nevyhnutnosť a prisahám, to sa dá dosiahnuť len a len vtedy, ak sa výchovnovzdelávací systém zásadne usporiada komplexne a v prirodzenej nadväznosti presne v tej podobe, ako ho v našich životoch prináša čas!
Poprosím, podumajte o tom celkom zodpovedne a spoľahlivo zistíte, že sa to voľajako ináč ani nedá, výchovu a vzdelávanie spoločenstva je nevyhnutné riešiť v ucelenom systéme a v logickej nadväznosti, presne tak, ako to život v realite prináša a budem za to zodpovedným držať palce, aby v tej starodávnej almare pokladov našli práve túto múdrosť. A presne v tej chvíli sa to bude aj dať pomenovať ako Národný program, lebo až potom si to pomenovanie skutočne zaslúži.

Druhý sociálny balíček sa nevie dočkať svojej reklamy. . .

23.02.2018

Presne v tej chvíli, keď som započul premiéra Fica pred informačnými médiami avizovať tú svojsky optimistickú správu, že pred Slovenskom je zasa štart, už do druhého sociálneho balíčka, viac »

Dekriminalizácia drog sa nedarí, vo vláde už zaspala. . .

22.02.2018

Ešte na jeseň roka 2017 sa ministerka vnútra, s členstvom v strane Most – Híd, Lucia Žitňanská, prezentovala prípravou návrhu zákona o užívaní drog v celkom interesantom rozmere, keď prišla viac »

Dva pohľady na vec, dva názory na problém. . .

21.02.2018

Ba ak môžem byť výhradne racionálnym, tak túto kauzu, čo si robí otvorenú zábavu na úkor koaličnej jednoty našej súčasnej vládnej trojice - politikov zo Smeru, SNS a Mostu – Híd označím viac »

Zbrane, násilie, deti

Od zbrojárskych firiem v USA sa odvracia čoraz viac partnerov, znepokojení sú aj ich akcionári

23.02.2018 22:12

Štatistiky dokazujú súvislosť medzi rozšírenosťou zbraní medzi obyvateľstvom a počtom obetí streleckých útokov. Prezident Trump chce problém riešiť tak, že rozdá zbrane učiteľom.

trump

Bývalý člen Trumpovho tímu sa priznal v rámci vyšetrovania zásahov Ruska

23.02.2018 22:10

Gates sa priznal k trestným činom sprisahania a nepravdivých výpovedí v rámci vyšetrovania údajných ruských zásahov do amerických volieb v roku 2016.

rohing, rohingovia, utecenci

Mjanmarský parlament schválil financovanie múru na hranici s Bangladéšom

23.02.2018 21:41

K hromadnému úteku moslimských Rohingov z Mjanmarska do Bangladéša došlo po násilnostiach, ktoré vypukli v Jakchainskom štáte vlani 25. augusta.

Andrej Babiš

Babiš naznačil, že Česko nemá problém ratiifikovať Istanbulský dohovor

23.02.2018 21:37

Babiš to naznačil po skončení neformálneho summitu EÚ v Bruseli.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,409
Celková čítanosť: 2330627x
Priemerná čítanosť článkov: 1654x

Autor blogu

Kategórie