Založ si blog

Rokovať o rozvoji školstva je problém nás všetkých

Na margo takto špecifikovanej témy sa mi vôbec nehovorí jednoducho, bol to v mojom živote rezort v každom ohľade preferovaný, ale aj činnosťou vládnej moci za komunizmu z môjho bytia vylúčený a keď som sa po roku 1989 mohol do tej sféry života spoločnosti vrátiť, boli to s odpustením „vody kalné a búrlivé, s neuveriteľnou nezmieriteľnosťou politických názorov na celkom všetko, čo systém výchovy a vzdelávania nových generácií ovplyvňuje celkom zásadne“ a uverte mi, od základov, tak ako sme po tej revolúcii väčšinovo snívali, sa nám ho vybudovať vôbec nepodarilo. Ba spravodlivejšie, alebo radšej iba presnejšie a múdrejšie, sa tento proces nepodarilo logicky a pre potreby dorastajúcej generácie a v presnej špecifikácii aj pre potreby národného hospodárstva usporiadať vôbec a to, čoho sme svedkami akurát v týchto chvíľach, je voľačo viac ako len zvláštne. Vzdelávanie národa, od výchovy v predškolskom veku, cez stupne základnej školy a strednej úrovne vzdelávania, s preferenciou špecializácie v pracovnej odbornosti, ale aj s maturitou a prípravou na vysokoškolské štúdiá je až vzácne nejednotná a presne tak, ako aj inokedy, sa hľadá voľajaký ten „zázračný kameň mudrcov“ aj teraz, žiaľ, na absolútne zlej adrese!
Tá posledná prezentácia tejto iniciatívy bola celkom slávnostná, teda vizuálne v každom ohľade, minister školského rezortu Plavčan u prezidenta Kisku, s pozadím Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania v oblasti vysokého školstva tomu mali byť vierohodnou kulisou, žiaľ, čo ako zodpovedne a v nádeji to jeho tvorcovia pripravovali, bol medzi nimi aj voľakedajší šéf rezortu Milan Ftáčnik, mne osobne známy školský profesionál, je to problematika viac ako neadresná! Pán prezident ju síce prirovnal k voľačomu dobrému, čo je ukryté v starodávnej almare a na čo sa nesmie zabudnúť, lenže s odpustením, veci v živote spoločenstva, umiestnené na „ jeho treťom a štvrtom poschodí“ sa nedočkajú žiadnych zázrakov, ak to, na čom majú, ba musia vyrásť nie sú to, s prepáčením za polopatické múdro, „pravé orechové“!
Dobrovoľne sa priznávam, že som to všetko, čo ten Národný program obsahoval a čoho sa aj iba okrajovo aspoň dotýkal, viac ako zodpovedne prešiel s potrebou spoznať jeho komplexný význam a celkom nechtiac sa mi to všetko ukladalo do podoby súčasnej praxe. Verte mi, je to až neuveriteľné, tie všetky „dobroty“ o možnostiach štúdia na vysokých školách u nás, ako sladké hrozienka, predovšetkým na vlastné náklady už vlastne všetky v priebehu času vyskúšali, ba vraj iba úspešne, ale kto by práve v tom hľadal príčiny neporozumenia politikov, neuhádol! Problémom jedných je celkom iná úroveň vzdelávania, ako pre iných, túžba mať čo najviac vysokoškolsky vzdelaných občanov je vysnívnanou métou voľajakých idealistov, kým tí, s odpustením racionalisti, s poznaním potrieb spoločnosti zabezpečiť každú potrebu, každého jedného občana, v každej chvíli jeho života sú aj v sfére nárokov na vzdelanie skromnejší a nič sa nedá robiť, pravda je v tomto prípade argumentom oboch takýchto „múdrych a zodpovedných“! Potreba mať v rezervoári národného spoločenstva dostatočný počet učiteľov, takých aj onakých, technikov od výmyslu sveta a fantázie v hlave až po šikovnosť rúk, lekárov, na liečenie toho aj onoho neduhu, ale aj kuchárov, krajčírov, zdravotných sestier, holičov, predavačiek, robotníkov a veru všetky potrebné profesie sveta, aby sa nám dalo svoj život pomenovať spokojným a šťastným, je absolútna nevyhnutnosť a prisahám, to sa dá dosiahnuť len a len vtedy, ak sa výchovnovzdelávací systém zásadne usporiada komplexne a v prirodzenej nadväznosti presne v tej podobe, ako ho v našich životoch prináša čas!
Poprosím, podumajte o tom celkom zodpovedne a spoľahlivo zistíte, že sa to voľajako ináč ani nedá, výchovu a vzdelávanie spoločenstva je nevyhnutné riešiť v ucelenom systéme a v logickej nadväznosti, presne tak, ako to život v realite prináša a budem za to zodpovedným držať palce, aby v tej starodávnej almare pokladov našli práve túto múdrosť. A presne v tej chvíli sa to bude aj dať pomenovať ako Národný program, lebo až potom si to pomenovanie skutočne zaslúži.

Je pred nami voľačo celkom neisté – to je charakteristika brexitu. . .

15.12.2018

V žiadnom prípade a naozaj nikoho osobne nebudem presviedčať, že dohovor britskej premiérky Mayovej, čo bol koncom novembra veľkým kontaktom, medzi ňou a európskou 27, ako môžeme svetu predstaviť viac »

„Byť v rokoch“ nie je žiadna patália. . .

14.12.2018

Štatistiky, vlastne o všetkom, sa v krajinách spoločenstva EÚ stali materiálom používaným celkom samozrejme a s dôverou a tak som s pocitom vnútornej pohody akceptoval aj tú ich podobu, čo viac »

Poučenie by malo byť vždy korektné a spoľahlivé. . .

14.12.2018

Moju úvahu o nákupe amerických stíhačiek F – 16, čo sa pôvodne nemali nakupovať, lebo ministerstvo obrany a jeho šéf Gajdoš si ten nákup vymyslelo a veru aj uskutočnilo výhradne vo vlastnej viac »

počasie, sneh

Na horách sneh, v nížinách blato

15.12.2018 07:00

Kým v stredných a vysokých polohách sa zvianočnieva, v nížinách sa zrejme k najkrajším sviatkom roka došmýkame po blate.

Národný futbalový štadión

TOP 5 videí týždňa TV Pravda

15.12.2018 06:00

Bude obchvat Bratislavy v roku 2020? Klamal Kiska? Kam zmizli eurofondy na kultúru? Kde sa ukrýval Šajgal? Ako sa vám páči nový Národný futbalový štadión?

kiska

VIDEO: Kiska kúpil v Slavkove až desať pozemkov

15.12.2018 06:00

Prezident Andrej Kiska skupoval pozemky pod Tatrami vo Veľkom Slavkove ako na bežiacom páse. Kauza podvodu s pozemkami sa Kisku dotýka čoraz viac.

protest, demonštrácia, maďarsko, soros, sorosova univerzita,

Demonštranti pokračujú v protestoch Budapeštou proti zákonníku práce i Orbánovi

14.12.2018 21:49

V piatok večer pochodovalo niekoľko tisíc demonštrantov s maďarskými vlajkami a vlajkami Európskej únie.