Založ si blog

Záhady racionalizácie prevádzky základných škôl

Čo ako je to zvláštne, ale ľudský vek a pamäť jednotlivca je v mnohom dobrým príkladom toho, ako sa dá zjednodušiť kontrola racionalizácie mnohých odvetví  nášho života, lebo nič sa nedá robiť, ak porovnávam zážitky zo svojho detstva s tým, čo je o tom známe z  priebehu plynutia času a súčasnosťou je to takmer vždy celkom zásadný rozdiel a kto je presvedčený, že vybrať si z tých mnohých možností porovnávania je ľahko, lebo súčasnosť je modernosť a múdrosť rýchlo zistí, že zdanie naozaj často až klame!

Nechcem naozaj nič zjednodušovať, alebo možno až idealizovať, ale človek je naozaj natoľko rozhodujúcim prvkom v posudzovaní kvality osídľovania našej planéty, že sme vlastne v plynutí dejín nikdy nepochybovali aspoň o tom, že svoju individuálnosť a originalitu v každom hodnotení svojho ega mám právo podoprieť tým, ako a kde žijem, čím som, v akom prostredí, v koho spoločnosti, ako chápem, ba lepšie, v akej podobe najviac uznávam socializáciu svojho okolia, čo k tomu celkom nevyhnutne potrebujem či priamo vyžadujem a ak smiem, tak vám všetkým našepkám, že ono sto ľudí, sto chutí naozaj platí pre ľudstvoa to od nepamäti – veru aj výberom miesta, kde bude chcieť mať každý jedinec svoj domov!

A tak je teda v ponuke tá celkom neporovnávateľná potreba niekoho bývať v bezprostrednom kontakte naozaj stovák či tisícok susedov, alebo naopak, dokážeme akceptovať aj takých ľudí, čo túžia byť a žiť celkom komorne, ba veru až v opustení a pokiaľ to celkom podvedome nespájame s povinnosťou, ako sa s tým, celkom neporovnávateľným pokonáme, predovšetkým s potrebou každému občanovi poskytnúť rovnako vyhovujúce a celkom nevyhnutné služby garantované napríkladom právnym štátom v ktorom žije, je nám to možno až celkom jedno, ale pravda je veru celkom iná! Tá prax, prežitých dní histórie vlastného života každého presvedčí, že to je v podstate jednoduché porovnávanie rozvoja ľudských daností, schopností, techniky, racionalizácie služieb, šírky ich ponuky a socializácie spoločnosti v každom ohľade a potom sa všetko môže aj zmeniť, lebo nové spoločenské potreby, iné racionalizačné počtovanie, či iná metodika rozvoja všetkého v službách ľudí všetko doteraz jednoznačné prevráti z nôh na hlavu  a prisahám, to nie je vtip!

V súvislosti s obsahom mojej dnešnej úvahy je to alfa aj omega podstaty takejto meditácie, s dosahom porovnateľným s úsporami našej ekonomiky doslova v miliónoch eur, aj keď to mnohým občanom tak dôležité pripadať nebude, lenže pomôžem si zasa tým, čo je to plynutie času a dôležitosť spoločenskej potreby v danom okamihu a nemusím si nič vymýšľať – sú na to dôkazy! Po skončení II.svetovej vojny, keď som sa stal žiačikom „národnej školy“, ako sa vtedy volala dnes škola základná, teda prváčikom, bola v tých časoch Považská Bystrica iba takou väčšou dedinkou, boli tam tie národné školičky dve, s viacerými prvými triedami a to prednostne preto, že do nich museli dochádzať školopovinné ratolesti z dedín v jej okolí, kde sa veru štátu neoplatilo do ponuky vzdelávacej možnosti pre vlastných občanov investovať! A tak som v národnej školičke bol doma s deťmi z Milochova, Orlového, Považského Podhradia, Podvažia, Sverepca, Prečína a možno ešte aj iných lokalít a potom to naraz už z ničoho nič nebolo treba!

To tak akosi celkom nebadane spôsobil socializmus, s tým svojim „extra humanizmom“ rovnakých životných výhod pre každého napriek ekonomickým stratám – vznikali malotriedky  a nikto sa nad tým ani len nezačudoval, ani keď sme ako krajina na to všetci doplácali viac ako viditeľnou chudobou a nedostatkom no a dnes, keď už by mi to mohlo byť dávno šuma fuk, veď som senior bez povinností trápiť sa s voľačím v tejto podobe, nesmiem a nemôžem zasa čušať iba preto, že ma spätosť s vlastnou a pôvodnou profesiou nenechá byť ľahostajným!  Lebo čuduj sa svet, je tu v ponuke voľačo ako návrat k tej racionalizácii podôb života malých osídlení, lebo ekonomóvia radia – zrušte všetky malé školy, veď pravda je v podobe takej racionálnej istoty, že ak by sme zrušili aspoň tie, kde chodí do tried prvého stupňa ZŠ menej ako 50 detí, ušetrili by sme viac ako 12 miliónov eur a deťom  by dochádzku do inej lokality zabezpečovali školské autobusy…, chápete???

Tá verejne položená otázka má spoločnosť presvedčiť, že je voľačo celkom samozrejmé, aj napriek porovnávaniu, že situácia v rodinách s deťmi by sa celkom iste musela zreorganizovať a stala by sa komplikovanejšou, ale keby len to! Väčšine starostov takýchto osídlení v tej chvíli život komplikuje vôbec nie ten obdiv k výsadám socializmu, ale naopak racionalizácia, lebo čo s učiteľkami, čo sa do obce prisťahovali, veď im zoberie prácu, čo s rodinami s deťmi a zamestnancami tých zariadení, čo sú na školu naviazané – napríklad škôlka, školská družina a jedáleň, čo sú pre všetkých tu doma svojim spôsobom požehnaním a čo ako to znie neuveriteľne, väčšina starostov a obecných poslancov o zrušení takýchto školičiek nechce ani len počuť!  A to je tá racionalita doložená dokázateľne – ešte v roku 2000 bolo k dochádzke do školy povinne zapísané 651 tisíc žiakov, dnes je ich už iba 433 tisíc, prevádzka malotriedok je zbytočný náklad, rovnako tak úmerne k počtu dochádzajúcich žiakov neklesol počet potrebných  učiteľov a za zmienku veru stojí aj taký údaj, že až 400 z tých malotriedok má najbližšiu školu s potrebnou špecializáciou vzdialenú menej, ako je 5 kilometrov a to už je všetko spolu vraj matematika v čisto racionálnej podobe! Ba ekonómovia idú aj nad rámec takýchto rozhodnutí, budovy tých škôl by boli pre obec kapitálom s ktorým sa dá podnikať a zarábať, majú na to dôkazy a veru aj plány, no to je všetko zatiaľ iba málo argumentov.

Nechápte však práve to, čo ako argument ťažko skúšaných starostov obcí s malotriedkami  napíšem akurát teraz ako vtip, prisahám, že je to ich ospravedlňujúci sa argument a jeho podoba má takéto znenie. Na všetko sa nedá pozerať iba cez peniaze. Keďže máme na našej škole menej detí, tak sa učiteľka môže viac venovať každému dieťaťu, slabšie potiahne dopredu, šikovné si spoľahlivo posunie k vynikajúcim výsledkom  a zastávam názor, že to vôbec nie je zlá investícia… Nuž ruku na srdce, tak s malým prižmúrením očí nad troškou veľkorysosti sa im naozaj dá rozumieť, čo poviete…

Prezident Kiska to rieši jednoducho, čo na srdci, to aj na jazyku. . .

19.12.2018

Viete celkom iste, väčšinovo v tomto národe, ako na nás zapôsobila prezidentova novinka v súvislosti s približujúcimi sa prezidentskými voľbami, v akých súvislostiach, spojených s jeho osobným viac »

Premiér vlády a jeho národné cítenia majú zvláštnosti. . .

18.12.2018

Bude správne sa vyznať akurát z faktu, že odkedy sa stal novým predsedom vlády, v tej už tretí krát zvolenej po víťazstve kandidátov strany Smer namiesto Roberta Fica, extra povolaný Peter viac »

Preferencie vo voľbách sú napriek všetkému predsa len inou realitou!

17.12.2018

Produkcia agentúr – teda tých, čo svoju pozornosť zameriavajú na ich možný podiel na zložení parlamentu a cez úspech v tejto štatistike potom aj reálnom podielnictve na zložení vlády, viac »

Ivan Štefanec,

Ministerka Matečná je nekompetentná a mala by odstúpiť, tvrdí europoslanec Štefanec

19.12.2018 10:24

Podvody s peniazmi z EÚ, ktoré prišla misia prešetriť, sú podľa neho takého rozsahu, že o nich kompetentní nemohli nevedieť.

európsky parlament

Komunikácia diplomatov EÚ sa stala terčom hakerského útoku, píše The New York Times

19.12.2018 10:00

Hakerské útoky údajne identifikovala spoločnosť Area 1, venujúca sa kybernetickej bezpečnosti.

trump

Trumpova komisia pre bezpečnosť škôl odporúča aj vyzbrojenie zamestnancov

19.12.2018 09:36

Rovnako sa prikláňa k využívaniu veteránov ako strážcov a zrušeniu smerníc prijatých počas predošlej vlády.

migrant dieťa deti tábor

Utečenci áno, migranti nie. Slovensko o druhom pakte nehlasuje

19.12.2018 09:30

Valné zhromaždenie OSN v noci pondelok drvivou väčšinou prijalo globálny pakt o utečencoch.