Založ si blog

Téma na nedeľu – vzdelávanie v školách je problém aj horor

Tak akosi nenápadne a celkom prirodzene sme sa po svojom posune medzi štáty s príslušnoťou k EÚ naučili porovnávať sa svojou výkonnosťou v každej oblasti života s okolitým svetom a tak akosi celkom prirodzene to bola nielen ekonomika a jej ukazovatele, ale veru aj porovnávanie výsledkov vzdelávania detí v školách, lebo aj keď „sme z národov naozaj rôznych“, predsa len je vedomosť, znalosť, múdrosť voľačím viditeľným aj porovnávateľným a bolo to pre mnohých voľačo prijímané s nedôverou! Nie je ťažké uhádnuť, že nás dosahované výsledky nechválili, skôr naopak, vzbudzovali skepsu, ba dokonca veru aj odpor k takýmto štatistikám a bránili sme sa to v plnom rozsahu akceptovať ako voľačo vierohodné, lenže tak, ako to už býva pravidlom – privykli sme si, nestaviame si už žiadne vzdušné zámky, čo za sláva bol ten socializmus tak naozaj. A aby to bolo celkom všeobecné, o vzdelávaní bude reč až potom, keď začneme hovoriť o kvalite života obyvateľstva vo svete, lebo nič sa nedá robiť – hodnotenie vzdelávania, prístup k informáciám, zdravotná starostlivosť, ľudské práva, osobná bezpečnosť, sociálne aspekty života a predovšetkým hospodárske výsledky spoločnosti v ktorej žijeme sú komplex navzájom súvisiacich kritérií ľudského bytia   v rebríčku presne spočítaných výsledkov a moja ponuka je v tomto ohľade voľačo celkom slušne akceptovateľné.

Vo svete je v tomto ohľade známa spoločnosť NN Group, pôsobiaca v 18 štátoch sveta ako finančné spoločenstvo so širokými službami pre obyvateľstvo, prednostne vo finančných službách súvisiacich so životným poistením, sporením na dôchodok a správou investícií a vôbec nie náhodou si ako zdroj svojich informácií vybrala  neziskovú organizáciu The Social Progress Imperative, čo skúma a hodnotí 50 ukazovateľov kvality života v 128 krajinách sveta a s radosťou čítajte, že SR sa v roku 2017 umiestnila na 30. mieste a je zaradená medzi štáty s vysokým sociálnym rozvojom. Kto má voľačo precestované, tomu pomôže potom porovnávanie s tými pred a veru aj za nami, lebo napríklad ČR je 22, Poľsko 32, Maďarsko 37, Rakúsko 14 a to už je v kategórii s veľmi vysokým sociálnym rozvojom a štáty od prvého až po piate miesto sú v takomto, pre mnohých možno až neuveriteľnom poradí. Dánsko, Fínsko, Island, Nórsko Švajčiarsko je až piate, ale nepochybujte, to je reálny výsledok, z ktorého môžeme mať radosť aj potešenie! Tým viac, že od roku 2016 sme poskočili o jedno miestečko  a možno práve v tom je ten odvážny krôčik našich školských odborníkov, čo sa v novembri roku 2017 odvážili testovať výsledky vzdelávania žiakov piatych tried základných škôl   v predmetoch matematika a materinský jazyk a na základe výsledkov, dosiahnutých 45 080 žiakmi, na 1481 základných školách prišli k poznaniu, že medzi regiónmi Slovenska sú rozdiely kvality dosiahnutých výsledkov až priepastné.

Ak som na úvod konštatoval, že to bolo voľačo ako odvaha, realizovať takýto test, bolo to dané prvými skúsenosťami s takouto presvedčivou skúškou, lebo keď sme sa začali reálne porovnávať  s konkurenciou, nebolo to veru nič moc, ako sa hovorí, skôr nás naša podpriemernosť v mnohých ohľadoch až zaskočila a teraz  môžeme celkom spoľahlivo porovnávať, ako sme na tom dobre, priemerne či absolútne nevyhovujúco od Bratislavy až po Košice a ak už nič iné spoľahlivo objavíte, že veru aj vzdelávanie ide ako keby ruka v ruke s tým, aká je sociálna úroveň života v regiónoch Slovenska. Teda voľačo celkom očakávané aj logické, ale aj tak, v jednotnom systéme vzdelávania sa rozdiel medzi vedieť a nevedieť celkom nepochopiteľne vyškriabal až k 15% a to medzi Bratislavou a Košicami a aby to malo valór celkom svojskej hrôzy, žiaci škôl v Bratislave I. a v Gelnici sa v matematike dostali na úroveň 80% úspešnosti v porovnaní s priemerom iba 40% a uznajte, to už je voľačo ako horor!

To viete, pozeral som sa na to „predstavenie hodnotenia výsledkov“ v priamom prenose, ministerka školstva Lubyová a riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Kanovská sa prezentovali skôr skromne, než s vedomím voľačoho vydareného a aby som bol spravodlivý, už naozaj v prvých okamihoch vystúpenia začali nahlas dumať nad tým, ako ďalej, čo naprávať, kde je najväčší problém takýchto výsledkov a aj keď sa ich sebakritika dá charakterizovať ako voľačo pochopiteľné – svoj podiel viny má nízka úroveň pedagógov, ich odbornosť a veru aj nedostatok, predsa len, nízka životná úroveň v daných regiónoch a potom predovšetkým nedostatočná starostlivosť o deti v takto špecifikovaných rodinách je dominantnou príčinou vzdelávacieho manka. Štatistika dosiahnutá v testoch je preukazná, v matematike, aj v slovenčine a v literatúre je na prvom mieste piatak z kraja Bratislava s výsledkom 73,5% a 70,6% oproti 57,8% a 57,1% v kraji Košice a aby som bol celkom jednoznačným svedkom potvrdenia tej našej východniarskej biedy, tesne pred Košicami sa umiestnili žiaci z kraja Prešov.

Jasné, presná špecifikácia príčin takýchto neuveriteľných rozdielov vo výsledkoch testov sa bude realizovať odborne celkom iste rýchlo a zodpovedne, nepochybujem, že s výnimkou tých ekonomických problémov sa odborná sféra školskej praxe, predovšetkým práca školských družín, doučovacích aktivít, zvyšovanie finančných dotácií v tejto oblasti, zlepšovanie materiálno – technickej výbavy škôl všeobecne a potom aj zvyšovanie počtu  psychológov či sociálnych pracovníkov na školách, aby sa práca pedagógov stala oveľa preukaznejšou, lebo takáto ich odborná podpora môže byť skvelým stimulom a v konečnom dôsledku sa v tejto sfére musí zvýšeným záujmom o problém angažovať celá vláda, lebo nič sa nedá robiť, ekonomika našej východnej časti štátu si to jednoznačne vyžaduje a zasluhuje!

Svedectvom nech je výrok Romany Kanovskej z NÚCEM, že čím vyššia nezamestnanosť a horšia sociálna situácia v rodinách s deťmi je, tým sú horšie výsledky zdelávania a považujem za absolútne nevyhnutné, aby sa práve v kontexte s povedaným vládny kabinet konečne posošil ako je treba a všetko naozaj seriózne zhodnotil, vyriešil a pre dobro nás všetkých veru aj finálne zrealizoval!

Aj všedný život zaslúžilého seniora môže byť voľačo na mnoho spôsobov. . .

15.10.2018

Budem dôveryhodný, s ohľadom na vzťahy so svojim pokrvným potomstvom je môj život stále voľačím celkom plnohodnotným, dve dcéry už sú nielen perfektné maminy mojich štyroch vnúčat, ale viac »

Ako dobre, že vo vláde má SR aj akceptovaných diplomatov. . .

14.10.2018

Jasné, keď sa čitateľ tejto úvahy nad tým konštatovaním čo len máličko zneistí aj prekvapí a začne triediť a rátať, kto sú to a koľko ich teda máme rýchlo objaví, že klasika poučky viac »

Prezidentov krajín V4 sme mali u nás na školení. . .

13.10.2018

To viete, hovorí sa tomu klasika zveličovania, občas sa to píše aj v uvodzovkách, aby sa čitateľovi prezentovala povinnosť autora takéhoto textu predviesť mu celkom presvedčivo, že si naozaj viac »

Pavlo Klimkin

Klimkin naznačil pokrok v rokovaniach s Maďarskom o Zakarpatskej oblasti

15.10.2018 18:33

Maďari sa sťažujú na jazykovú a kultúrnu diskrimináciu zo strany ukrajinských úradov.

BRITAIN-EU/

Nikto nevie ako. Ale o brexite sa musí rozhodnúť

15.10.2018 18:25

Nikto nechce a nemôže cúvnuť. Bez veľkého kompromisu sa však rokovania o brexite blížia k nedohode.

parlament, danko,

Ťahanice o Dankovu rigoróznu prácu

15.10.2018 18:23

Na zverejnenie práce vyzval predsedu Národnej rady aj rektor banskobystrickej UMB.

hasič, požiar, les

Hasiči zasahujú pri požiari lesného porastu nad Hnúšťou

15.10.2018 18:07

Požiar je v ťažko prístupnom lesnom teréne. Na mieste zasahuje 15 príslušníkov Hasičského a záchranného zboru.