Založ si blog

Pracovná sila v Nitre sa môže stať problémom

V debatách ľudí sa celkom zákonite premelie naozaj všetko, čo je obsahom ich života aj v tých najmenších podrobnostiach a tak som sa celkom zákonite dozvedel, čo v súčasnej dobe už takmer akútne začalo omínať tých vlastníkov pozemkov  a rozostavanej automobilky Jaguar  a Land Rover pri Nitre, v priemyselnom parku v Drážovciach, kde už by mali koncom roku 2018 začať vyrábať svoju produkciu, ktorá má dosahovať 150 000 kusov ročne najskôr výhradne model Land Rover Discovery, o čosi neskôr Land Rover Defender a a s veľkou pravdepodobnosťou to časom budú nielen elektromobily, ale aj autá na alternatívny pohon –presne tak, ako káže  doba šetrenia životného prostredia. Zodpovedná štatistika tvrdí, že od roku 2020 bude takáto produkcia istotou a už dnes však vieme,že aj bez produkcie má dnes táto firma k dispozícii asi 800 vlastných zamestnancov, väčšinovo obyvateľov blízkeho regiónu, ale už na jeseň jej predvídavý menežment spustil veľký nábor zamestnancov v takej réžii, aby sa už so začiatkom letnej sezóny tohoto roku dovŕšil ich počet číslom 2800, v požadovanej odbornosti a ich predstavy boli celkom jasné!

Plány a predstavy firmy sú jasné, prednostne mali interes výhradne o pracovnú silu z okolia Nitry, lenže vedomie jej nedostatku už pripúšťalo aj hľadanie záujemcov z iných regiónov Slovenska a až potom sa uvažovalo o hľadaní zamestnancov z iných štátov, ale čo ako som sa usiloval vypátrať, ako sú na tom personalisti, v tomto obore prípravných prác rozbehu výroby reálne, bolo to ako tajomstvo – žiadna informácia nebola dostupná! Predstava týchto odborníkov je však jasná, do práce budú prijímať zamestnancov z takzvanej dostupnej dojazdnosti do priestoru závodu, aby nebol problém s potrebou ich bývania a teraz pozor, všetko sa to ešte komplikuje veru aj novou fabriku v tomto areáli, je to španielska firma Gestamp, kde plánujú zamestnať cca 200 zamestnancov a vlastne všetci, v tejto sfére zainteresovaní znalci spoľahlivo vedia, že sa sem v krátkom čase chystá prísť ešte niekoľko ďalších výrobných spoločností, čo presne mapujú svoje možnosti úzkej spolupráce s britským výrobcom áut, lebo ekonomika podnikania je celkom jasná!

Nuž neviem ako kto z mojich čitateľov vlastne vie, aké je to v lokalite, kde je k dispozícii fabrika svojou produkciou presahujúcou zdroje vlastného obyvateľstva  ako pracovnej sily, ale ja som sa narodil a väčšinu života žil v Považskej Bystrici, kde takáto fabrika ešte donedávna viac ako úžasne fungovala a bude najlepšie, ak vám to priblížim opisom každodenných udalostí, čo jej funkčnosť a výkonnosť podmieňovali bez výnimky! Neskoršie Považské strojárne sa postavili na „zelených lúkach majiteľa Orlovského kaštieľa“, čo si voľakedy za Váhom v osídlení Považská Bystrica dala postaviť Mária Terézia, ako filiálka Zbrojovky a prílev zamestnancov z celého Slovenska, ale veru aj viac ako hojne aj z Čiech spôsobilo, že sa v jeho blízkosti postavila obytná štvrť aj so sociálnou výbavou ako pokračovanie toho pôvodného osídlenia, čo nedosahovalo ani tri tisícky, prevažne roľníkov a keď som sa v roku 1941 narodil ja, už sme boli široko ďaleko známe mesto, s perfektným športovým aj kultúrnym zázemím aj službami  a kolónia, s prívlastkom celkom pochopiteľne vraj fabrická, bola pre zamestnancov Zbrojovky dokonalým miestom pre život!

Aby ste mali presnejšiu predstavu, aké to malo pokračovanie, tak svoje rozprávanie trošku v čase posuniem, tak ako som rástol sa zbrojárska produkcia nielen zdokonaľovala, ale veru aj rástla, strojársky priemysel jej ponúkal široké obzory a keď som z nej ako zamestnanec Špeciálnej výroby s produkciou rakiet zem – zem v roku 1989 odchádzal, bola na čele strojárstva v ČSSR a štatistiky jej neskromne uvádzali 17 000 zamestnancov! Ale aj predtým bol zážitok sledovať, ako sa cestujúca zamestnanecká armáda každé ráno a popoludní sťahovala k nám a od nás, tá armáda zo železničnej a z autobusovej stanice pochodujúcich pred šiestou rannou a po štrnástej popoludní zasa domov bola neuveriteľne početná, doslova rieka pochodujúcich, ako sa tie tisícky fabrických zamestnancov dali nazývať a boli to presne takí zamestnanci, čo mali pomenovanie, že sú z dojazdovej vzdialenosti. Nechcem preháňať, ale už v mojom detstve bola u nás autobusová doprava ničomu inému na Slovensku nepodobná, počet dopravných prostriedkov a ich hojnosť v cestovných poriadkoch, ako aj nástupištia svojou rozľahľosťou boli naozaj k obdivu a chcem tým všetkým, čo majú so zabezpečením dostatočného množstva pracovnej sily pripomenúť, že už vtedy to zvládali ľudia u nás celkom spoľahlivo a samozrejme, lebo tá hranica dojazdnosti bola ako keby špecifikovaná od Žiliny po Púchov železnicou a vo všetkých dolinách Považia autobusmi,  ba veru aj ešte z väčšej diaľky, lebo roboty bola vtedy naozaj menej a v strojárňach sa veru dalo zarobiť celkom slušne!

A keby len to, boli sme z ničoho nič v kurze naozaj celosvetovo, väčšina z vás vôbec nevie, že výroba našich leteckých motorov sa stala produktom vývozu, postavili sme fabriku v Egypte, viedli ju naši profesionáli a konštruktéri, mali sme úžasné kšefty vlastne celosvetovo, ale potom sa prezident Havel rozhodol celkom špecificky – všetko takto dobre prosperujúce zastavil, zrušil, rozpustil  – to viete služby mieru platili iba u nás či v Martine, ale v Plzni, čo sme predbehli, veru nie a dnes je namiesto tej úžasnej produkcie v tomto meste niekoľko maličkých výrobní, žiadna sláva a nič sa nedá robiť, dnes je táto lokalita známa tak akurát takmer 50 tisíckou občianstva, estakádou diaľnice cez svoj  obytný areál a jeho dokonalým systémom fotografickej kontroly, ale produkcia ziskov je dávno zabudnutou legendou.

Nemá samozrejme žiaden význam v tejto problematike voľačo ako predpokladané riešenie hlásať ako samozrejmosť, či aspoň voľačo predvídať, lebo neznalosť potrebných vedomostí, či si z vlastných zdrojov vystačíme ešte aj dnes, v potrebnom množstve kvalifikovaných pracovníkov, ale ak si predstavím nitriansky spádový región tak akosi v podobe demografických ukazovateľov, nie je to márna nádej! Pripraviť v dostatočnom predstihu  harmonogram dopravných možností vo vlakovej   a autobusovej doprave je časovo reálna potreba, ak si uvedomím, čo cesty vtedy a dnes, ba aj technika vôbec sú neporovnateľné a budem držať všetkým, za výrobu a aj dopravu zodpovedným palce, aby to malo dobré konce! Koniec koncov, ak si máme udržať a zabezpečiť to svetové prvenstvo vo výrobe áut na jedného obyvateľa, nič iné nám neostáva, lebo to nie je len „voľajaký bezvýznamný údaj“, kdeže, to je záruka ekonomických ziskov štátu a nič sa nedá robiť, aspoň vo voľačom sme svetovou veľmocou, čo poviete…

Mám potrebu písať na portáli o kauze Imrecze – dá sa to?

21.09.2018

Stať sa tým autorom príspevkov na našom portáli, ktorého interesuje realita diania v našej republike je jednoducho problém, v tej chvíli sa dozvie, že je plagiátorom spravodajských informácií, viac »

Tomu sa hovorí dokonalosť super extra. . .

20.09.2018

Rozdelenie takého územia na mape sveta, akým je na jeho východnej pologuli teritórium Kórejského poloostrova po skončení bojov 27.VI. 1953 pozdĺž 38. rovnobežky je dodnes svetovým unikátom, viac »

Po Lajčákovi sú tu veľké ambície Maroša Šefčoviča. . .

19.09.2018

Valné zhromaždenie Organizácie spojených národov presne v pondelok 17. septembra ukončilo rok svojej činnosti pod vedením ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslava viac »

Trump

Trump odložil odtajnenie dokumentov z pátrania po zasahovaní Ruska

21.09.2018 18:25

Sám Trump pritom odtajnenie dokumentov oznámil iba v pondelok.

Syria Idlib

Turecko a Rusko vymedzili hranice demilitarizovanej zóny v Idlibe

21.09.2018 18:04

Sýrska provincia, ležiaca pri hranici s Tureckom, je poslednou baštou sýrskych povstalcov.

Búrka, počasie, dážď

Škandináviu zasiahne silná búrka Knud, tá sa neskôr presunie do strednej Európy

21.09.2018 17:55

Postupne sa bude búrka presúvať do stredu Európy, počasie na Slovensku začne ovplyvňovať v noci na sobotu.

Kanada

Dohoda USA s Kanadou mešká, možno budú pokračovať len s Mexikom

21.09.2018 17:31

Spojené štáty sa dostávajú "veľmi blízko" k tomu, že budú musieť pokračovať v dohode o voľnom obchode len s Mexikom bez Kanady.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,640
Celková čítanosť: 2897223x
Priemerná čítanosť článkov: 1767x

Autor blogu

Kategórie