Založ si blog

Skúsme sa poučiť, ba múdrosť sa dá aj odpísať!

Som si celkom spoľahlivo istý, že okrem toho, že som sa vysokoškolsky vzdelal v sfére pedagogiky mi v rozhľadenosti tejto múdrosti ľudstva najviac prospela úloha a povinnosti rodiča, lebo  cesta mojich ratolestí systémom vzdelávania sa mi stala naozaj školou života – naučil som sa spoľahlivo porovnávať naozaj všetko to, čo je talent, prirodzená vedomosť, všetkému dominujúca usilovnosť, ale aj absencia múdrosti, ako voľačo celkom prirodzene dieťaťu prírodou odopreté a nepochybujem vôbec o tom, že akurát takto je to v ľudskej spoločnosti vnímané samozrejme.

Keď som sa usiloval pochopiť, aké je voľačo na tento spôsob poznávania úrovne vzdelávania sa detí zložité, celkom spoľahlivo zistíte, že stanoviť mieru kvality  talentu a naopak, jeho nedostatku v detskej výbave je „vec bytostne háklivá“, objavil som v našom vzdelávacom systéme poznatok s názvom osobitná škola a nebudem si nič, o tomto všeobecne známom termíne „extra vzdelávania detí“ vymýšľať, iba zaevidujem, že presne tam, kde sa nám pri rozdávaní možnosti získať pre deti potrebné vzdelanie žiť aspoň prijateľnú kvalitu života, v tej najobyčajnejšej podobe dôstojnosti, museli sme sa naučiť tento osudový nedostatok  vnímať ako nevyhnutnosť a ten, čo sa s tým musel predsa len osobne pokonať, to celko iste vnímal aj ako nespravodlivosť – prečo sa to stalo nám???

A tam sa teda voľačo s potrebou, vnímať talent detí  ako danosť vzdelávaním sa múdrieť u nás ako výberová možnosť končí, deti prechádzajú do národnej školy s piatimi ročníkmi, čo je známa ako prvý stupeň základnej školy s limitom začiatku vzdelávania dovŕšením 6 roku veku života, nasleduje druhý stupeň základnej školy, tiež známy aj názvom deväťročenka a potom už je tu špecifický systém vzdelávania na učňovských a stredných školách a to, čo je určené pre naozaj nadané deti – s názvom gymnáziá, odkiaľ sa predpokladá po maturitnej skúške vysokoškolské štúdium. Tá svojim spôsobom exkluzivita tejto špecifikácia práve v tejto chvíli spôsobuje v našom systéme chaos, neporozumenie, problémy – vedúce až k limitácii počtov študentov a spravodlivo – je to škoda pre celý systém, ba možnosť dať priechod voľačomu ako nespravodlivosť a práve preto som už nozaj dlho za voľačo také neľahké, ako je kvalitatívna zmena v tom našom školskom systéme!

Racionalita takejto špecifikácie je naozaj voľačo celkom neľahké, náročné v každom ohľade posudzovania vzdelávania už na druhom stupni základnej školy, teda na tej našej deväťročenke a presne tam už si v Nemecku trúfli voľačo naozaj múdre a neľahké! Prvý stupeň základnej školy, teda školáčikov v tých prvých piatich triedach sústreďujú na Grundschule, iba v štyroch triedach a tam je povinnosťou vyučujúcich rozoznať čo najpresnejšie, aký je talent školákov múdrieť a presne podľa dosiahnutých výsledkov ich potom posunú na tri vyššie druhy vzdelávania a som si istý, že význam takejto klasifikácie celkom spoľahlivo špecifikujete a tie zaužívané formy vzdelávania v školskom systéme sa už naozaj stali v Nemecku voľačím dobre známym a pre študentov a veru aj pre ich rodiny je to dobrá orientačná pomôcka pri výbere svojich postov v spoločenskom systéme štátu.

V podstate je to voľačo naozaj jednoduché a prirodzené, tým najjednoduchším pokračovaním Grundschule je Hauptschule, má veru až dve podoby – to podľa toho, aká je úroveň žiakov zvládať predpísané učivo s určením dosiahnutej výkonnosti požadovaných potrieb pri vzdelávaní na  odborných učilištiach a dochádzka tam je potom päť, či až šesťročná a voľačo na tento spôsob školských  zariadení  u nás naozaj nemáme. Sprievodným znakom detí, čo sú v týchto vzdelávacích inštitúciách je nielen slabší prospech, ale väčšinovo aj nižšia sociálna úroveň rodín, odkiaľ pochádzajú a ak si dáte povinnosť vzdelávanie v takýchto školách sledovať a kontrolovať spoľahlivo zistíte, že problematické je veru aj správanie sa žiakov, rastie potreba širšej sféry pracovného vyučovania a tomu všetkému sú prispôsobené aj učebnice i metodické osnovy, ale výsledky praktických výkonov žiakov po vyučení sú  potom prekvapujúco dokonalé!

Druhým typom základného školstva je Realschule – s trvaním 6 rokov, je určená pre tých žiakov, čo budú študovať na stredných odborných školách ukončených maturitnou skúškou a je to voľačo od a po zet totožné s tým, čo je náš 2. stupeň základnej školy po deviaty ročník školskej dochádzky, ale celkom prirodzene sa práve tu, v porovnaní s našimi deťmi dosahuje oveľa vyššia výkonnosť – teda merateľná múdrosť. To nehádam, to je dané previerkami s celoeurópskou účinnosťou a už naozaj dlhodobo, netreba hádať, že akurát to sa dosahuje vyrovnanosťou kvality žiakov – tí naozaj slabší a nevýkonní sú  dávno v Hauptschule a ak by som smel, tak si trúfam odporučiť presne tieto špecifiká v nemeckom školskom systéme našim metodikom preskúmať a dať sa poučiť, lebo takáto kvalita je celkom nespochybniteľný dôkaz, že konkurencia rovnocenných súperov zvyšuje  dosiahnutú úroveň až k závideniu…

No a to posledné z tejto ponuky je to, s názvom deväťročné gymnáziá, čo je replika našich osemročných gymnázií, pre talentovaných žiakov s rozhodnutím, pokračovať v štúdiách na vysokých školách a aby som to svoje meditovanie zjednodušil, akurát teraz skonštatujem, že avizovaná redukcia takéhoto vzdelávania by bola pre náš štát hotovou katastrofou!

Teda tak, nie je to nič naozaj zložité, naopak, v mnohom to s nami doslova korešponduje ako celkom kompatibilný systém a ak smiem, tak veru ten nápad z titulku, že dobrá vec sa dá naozaj bez hanby aj odpísať, ten druhý stupeň základnej školy v našom systéme by som akurát takto   zveľadil čo najskôr a čestné slovo, bez výčitiek svedomia a veru aj s garanciou dobrých očakávaní!

Aká je budúcnosť prezidenta Kisku sa stalo hádankou

20.07.2018

Prognózy súvisiace so všetkým tým, čo sprevádza blížiaci sa koniec jeho výkonu prezidentskej funkcie SR s koncom jari 2019 eskalovali celkom neuveriteľne akurát potom, keď sa celkom jednoznačne viac »

Partnerstvo v tejto vládnej koalícii je voľačo ako podvod. . .

19.07.2018

Nebudem v ničom extra originálnym, skôr naopak, iba celkom racionálnym, ale spoluvládnutie politických strán Smer, SNS a Most – Híd, ak vedome zabudneme na toho štvrtého partnera, čo už je viac »

Už som viackrát národu oznámil, že sa hlási aj k tomu, s čím nemá vôbec nič!

18.07.2018

Nuž a tentoraz už som neodolal, je sedemnásty júlový deň a už od rána nie je v ponuke slovenských médií naozaj nič preukaznejšie znejúce, než výročie Deklarácie samostatnosti slovenského viac »

Sýria nepokoje Dará vláda vlajka povstalci odchod

Nálety Asada a Ruska na oblasť Dará v Sýrii zabili 26 civilistov

20.07.2018 23:19

Skoro polovicu z obetí tvoria deti.

Masaker v rabínskej škole

Dvaja mladí Briti chystali masovú vraždu na svojej škole. Dostali dlhoročné tresty

20.07.2018 22:56

Thomas Wyllie a Alex Bolland sa inšpirovali masovou vraždou, ktorú na strednej škole v Columbine v americkom štáte Colorado spáchali v roku 1999 Dylan Klebold a Eric Harris.

trump

Trump má na krku ďalší šteklivý škandál - s modelkou z Playboya

20.07.2018 21:23

Karen McDougalová tvrdí, že s terajším americkým prezidentom prežila v roku 2016 románik v čase, keď jeho žena Melania porodila ich syna Barrona.

bezdomovec jaroslav

Bezdomovectvo budú Maďari trestať, Orbán uvalil za napomahánie migrantom vysokú daň

20.07.2018 21:04, aktualizované: 21:30

Podľa opozície politika Fideszu je o šírení strachu a nenávisti. Trestanie bezdomovcov označil Bence Tordai za nekresťanské.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,576
Celková čítanosť: 2719245x
Priemerná čítanosť článkov: 1725x

Autor blogu

Kategórie